Martin Tesárek – Keller Williams
10.5.2021 - Martin Tesárek, bývalý profesionální sportovec, který má rád výzvy. Vystudoval vysokou školu a nebýt jednoho zlomového okamžiku, byl by z něj dnes pravděpodobně učitel tělocviku. Kudy vedla cesta od začínajícího realitního makléře až k postu regionálního ředitele společnosti Keller Williams, a co vše se za tu dobu ve světě nemovitostí přiučil?
Co vás přivedlo k profesi realitního makléře?
Do jednadvaceti let jsem studoval vysokou školu a pokoušel se být profesionální sportovec, dělal jsem atletiku. Chtěl jsem se atletikou dokonce živit, což se mi však nepodařilo. Když jsem dokončil vysokou školu, začal jsem se zabýval myšlenkou, co budu dělat? Měl jsem pocit, že nic neumím a věděl jsem, že nechci být učitelem tělocviku, byť jsem studoval Fakultu tělesné výchovy a sportu. Vždy mi imponovalo, být úspěšný. A to jak ve sportu, tak i v životě, v osobním, i v tom podnikatelském. Přitom jsem věděl, že peníze jsou v oboru financí a realit. Nebo jsem se alespoň domníval, že v těchto oborech peníze jsou. Jelikož ale nemám rád papírování, měl jsem dojem, že v práci finančního poradce je formulářů a nejrůznějších výkazů spousta, tak jsem se rozhodl navštívit několik realitních kanceláří a ucházet se o pozici realitního makléře.
Proč jste se následně rozhodl pro spolupráci s Keller Williams?
Mezi tím, kdy jsem vstoupil do realit (2010), a kdy jsem nastoupil do realitní kanceláře Keller Williams uplynulo deset let. Hlavním důvodem přechodu ke Keller Williams byla profesní výzva. Obrovská profesní výzva pokusit se udělat něco, co se do té doby mým předchůdcům na pozici regionálního ředitele nepodařilo. Značka Keller Williams je v České republice už od roku 2018, ale nikdy se moc nesetkávala s velkým úspěchem. Oproti tomu v zahraničí má společnost Keller Williams své místo. V několika zemích na světě je již větší než například RE/MAX. Já jsem se chtěl pokusit uspět a povědomé o značce Keller Williams změnit.
Jste úspěšný realitní makléř, v oboru jste přes deset let, ale současně jste na pozici regionálního ředitele. Jak dokážete tyto dvě profese skloubit?
Nejste první, ani poslední, kdo se mě na to ptá. Je to náročné, ale zatím se to dá stíhat. Současně ale počítám s tím, že jednou přijde čas, kdy mi bude brát pozice regionálního ředitele více času a již nebudu stíhat být makléřem. Snažím se tomu předejít a postupně si vytvářím svůj tým. Mám kolem sebe již několik makléřů, kteří se starají o mé zakázky. Od doby, co jsem v Keller Willims jsem eliminoval prohlídky. Nejsem tedy makléřem, který by chodil na prohlídky. A pokud ano, tak spíš výjimečně. Jsem makléřem, který je u akvizice, u podpisu smluv. To mě velmi baví. Jsem ten, kdo tvoří marketing. Prohlídky a následná jednání, od podpisu rezervační smlouvy, do podpisu kupní smlouvy a předání nemovitosti, už moc nedělám. Zastupují mě mí kolegové.
Jednoho dne možná regionální ředitel nebudu, to není můj vysněný post, či životní cíl. Mým cílem je rozjet realitní kancelář Keller Williams, etablovat tuto značku na českém realitním trhu a pokud najdu někoho, kdo bude tuto mou pozici zastávat s větším nadšením a většími úspěchy, tak se zase velice rád vrátím do pozice realitního makléře. V žádném případě to není tak, že bych profesí realitního makléře opovrhoval, teď je ale mým cílem rozjet kancelář a uvidíme, co bude za rok.
Co pro vás, v rámci vaší profese, znamená osobní rozvoj? Je potřeba, aby se realitní makléři dále vzdělávali, nebo si vystačí s tím, co se naučí v praxi?
Osobní rozvoj je velmi důležitý a já jsem toho ukázkou. Kdybychom spolu mluvili před deseti lety, tak bychom si moc nepopovídali. Já bych toho o životě a o realitách moc nevěděl. Samozřejmě získal jsem nějaké zkušenosti praxí, ale rád čtu. Několikrát bylo v mém životě období, kdy jsem měl termíny čtení knížek dokonce pevně napsány v mém kalendáři, protože jsem věděl, že získávat informace je pro mě velmi důležité. Současně se rád vzdělávám, jezdím na semináře, na školení, učím se, protože jsou pro mě získané informace důležité.
Uvádí se, že je v České republice realizováno 50 % transakcí přes realitní kanceláře. Co byste navrhoval, aby byl tento podíl větší?
Nevím odkud tato data plynou, ale slyším je už 11 let, co jsem v oboru a nijak se nemění. Všichni mluví o tom, že si 50 % nemovitostí prodají lidé sami, a že je 50 % transakcí realizováno přes realitní kanceláře. Otázkou je, kde je pravda. A co dělat proto, aby bylo více transakcí přes realitní kanceláře? Je to vůbec potřeba? Pokud si chce někdo prodávat nemovitost sám, tak ať si ji prodává sám. Nikomu neříkám, že prodávat pouze přes realitní kancelář je jediná správná možnost. Je mnoho prodávajících, kteří jsou šikovní, kteří si dokáží vše nastudovat, mají stavební či obchodní vzdělání, popřípadě jsou právníci, či v minulosti dělali v realitách. Prostě mají zkušenosti, tak proč jim právo prodávat si sám brát. Bylo by samozřejmě po stránce byznysu super, aby 100 % lidí, když to dám do příměru, jedlo v restauracích a nejedlo doma. Ale to nemůžeme lidem nařizovat.
V současné době se hodně sází na moderní technologie, jakými jsou například video prohlídky či skeny nemovitostí. Má smysl se těmito technologiemi, v období, kdy je tak silná poptávka po nemovitostech, zabývat?
Záleží, pro koho pracujete. Pokud pracujete pro prodávajícího, což já i všichni mí kolegové makléři výhradně pro prodávající pracujeme, tak je našim cílem jim prodat nemovitost za co nejvyšší částku. Věříme tomu, že marketingové nástroje, typu video prohlídka, kvalitní webové stránky, home staging, virtuální staging, 3d sken nemovitostí či placená reklama na facebooku, opravdu pomůžou dostat nemovitost mezi více potencionálních zájemců, a tím prodat nemovitost za více peněz. Navíc to má i další sekundární efekt. Když to zjednoduším, čím více využíváte marketing, tím více jdete vidět, a tím větší je pravděpodobnost, že si vaší dobré práce někdo všimne a osloví vás. Já osobně získám, plus mínus, 50–60 % svého byznysu díky tomu, že si lidé všímají mého marketingu. Můj styl komunikace se jim líbí, oslovují mě a dávají mi do prodeje jejich nemovitosti. Podle mě to mají moderní technologie určitě smysl.
Máte nějaký realitní cíl, kterého byste chtěl dosáhnout buď profesně nebo osobně?
Mám dílčí cíle, které si buď stanovuji sám, nebo mi je aktuálně stanovuje naše investorka v Keller Williams. Aktuálně nemám žádnou metu, které bych chtěl dosáhnout. Pro mě je důležité dělat svoji práci dobře, být spokojený se svými výsledky, mít spokojené klienty a dělat v životě to, co mě baví. A reality mě nesmírně baví. Pokud by stav, který je nyní, pokračoval do konce mého života, tak budu spokojený…
Lucie Mazáčová