Hotelů na prodej je stále více

Hotelů na prodej je stále více

28.1.2013 - Být vlastníkem hotelu v posledních letech nevynáší tolik, jak by si mnozí podnikatelé představovali. Mnoho z firem, které vlastní nemovitosti, proto "čistí portfolio," a právě hotely jsou místem, kde se v dnešní době nevyplatí mít uložený kapitál.

Pomyslnou koulí na noze nemusí být jen méně úspěšný hotýlek v Beskydech, ale i velký luxusní hotel v hlavním městě. Příkladem může být třeba před pár dny prodaný pětihvězdičkový Hotel Praha na Hanspaulce. Dosavadní majitel ho prodal, protože hotel byl v posledních letech těžce ztrátový. Nový vlastník František Savov ho chce zrušit a v místě vybudovat nové luxusní byty.

Podobný osud potkal i další hotely. „Zhruba 80 procent hotelů v Praze je na prodej. Je to jen otázka ceny,“ říká Michal Kušnier, analytik hotelového trhu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman&Wakefield.
 
Prodávat své hotely chtějí hlavně majitelé, kteří hotel získali nebo postavili ještě před krizí, nejčastěji ve „zlatých“ časech let 2006 a 2007. Úvěry totiž počítaly s mnohem vyššími tržbami a s jejich úbytkem už jim financování nevychází. "Do hry vstoupilo kromě ekonomické recese několik negativních faktorů. Zvýšila se konkurence, vzrostla DPH, posílila koruna a své udělal také nárůst nákladů na provoz a na mzdy," vypočítává Gorjan Lazarov, generální ředitel hotelu Boscolo Prague, který patří do italské hotelové sítě.

Zlaté časy hotelového byznysu
Mezi případy hotelů postavených za oněch zlatých hotelových časů patří třeba Design Metropol Hotel se čtyřmi hvězdičkami na Národní třídě, který byl dokončen v roce 2007. Anebo Augustin Hotel Prague na Malé Straně. Pětihvězdičkový hotel, který patří do řetězce Rocco Forte Collection, vznikl z původního kláštera svatých augustiniánů ze 13. století. Přestavba, která si vyžádala zhruba 1,7 miliardy korun, trvala od roku 2006 do roku 2009, kdy byl hotel slavnostně otevřen. Pak ale přišla krize a nyní se podle informací LN jedná o jeho prodeji.
 
K prodeji jsou podle informací z trhu delší dobu také hotely Diplomat, Savoy nebo Don Giovanni. Dosud se pro ně však nenašel nový majitel. Stále se totiž rozcházejí představy o ceně na obou stranách. "Prodávající mají pořád na mysli hodnoty z předkrizové doby a kupující jsou v současné době extrémně obezřetní při analyzování jakéhokoli detailu týkajícího se výkonnosti hotelu," vysvětluje Karel Klečka, senior konzultant pražské pobočky poradenské firmy Jones Lang LaSalle.

Majitelé ubytovacích zařízení ale nemají zas tak naspěch. Zatímco předloni řada z nich vykázala mizerné hospodářské výsledky, loni na tom byl hotelový trh celkově lépe. Vděčí za to hlavně rostoucímu přílivu zahraničních turistů. Přírůstek počtu návštěvníků si pochvalují hlavně luxusnější hotely, čtyř a pěti hvězdičkové.

Ne všechny hotely se ale prodávají jen proto, že mají potíže. Mnoho z nich vydělává, nicméně jejich majitelé mají lepší příležitost, jak prostředky z transakce reinvestovat, případně mění strategii a na hotely se již nezaměřují. Mezi prodávajícími jsou i developeři. Například společnost Manghi Group potvrdila, že prodává historickou budovu v ulici Jungmannova s projektem na přestavbu na čtyřhvězdičkový hotel s 88 pokoji. "Je to náš byznys – koupit objekt, připravit projekt, vyřídit povolení a zhodnocený prodat investorovi," řekl Mikuláš Ordnung, ředitel prodejů společnosti Manghi v České republice. Za Hotel Jungmannova chce developer pět milionů eur, tedy asi 128 milionů korun.

V nabídkách převažují horské hotely
Snaha prodat hotel je patrná i mimo hlavní město. V regionech jsou na prodej stovky rozmanitých objektů za takřka „lidové“ ceny okolo dvaceti milionů korun. Z nich lze jmenovat třeba hotel George v Řevničově na Rakovnicku u silničního tahu Praha – Karlovy Vary.

Mnoho hotelů je na prodej hlavně v horských oblastech. V Krkonoších lze například koupit celý rekreační areál Tetřeví boudy, který stojí na pozemku o rozloze více než 10 hektarů. Jeho součástí je mimo jiné 250 metrů dlouhá sjezdovka. Dražební společnost Naxos rovněž prodává Hotel U lip, který je situován v Beskydech, poblíž lanovky na Pustevny. Jeho cena je 23 miliony korun.

Mnoho hotelových nemovitostí nabízejí realitní kanceláře také v jihomoravské metropoli. Koupit je možné například rodinný tříhvězdičkový hotel v Brně, Kohoutovicích, v dosahu výstaviště, Masarykova okruhu, obory a brněnské přehrady, a to za necelých 15 milionů korun. Delší dobu je na prodej také luxusní rodinný hotel Sladovna v Černé Hoře, který nabízí brněnská realitní kancelář I.E.T. reality.

Kamila Jušková
Foto: Hotel Sladovna

odebírat zprávy