Sleva, parkování a kvalita stavby: nejčastější dotazy klientů

Sleva, parkování a kvalita stavby: nejčastější dotazy klientů

24.4.2012 - Dříve než v minulosti Čechy zajímá při hledání bydlení blízkost sportovního nebo kulturního vyžití. Mezi běžný jev patří také "handlování" o cenu. 

Klienti realitních kanceláří jsou stále náročnější (o tématu jsme psali také v článku Při výběru realitní kanceláře rozhodují reference). A s vyššími nároky se mění i oblast otázek, na které musí realitní makléři zájemcům o bydlení odpovídat. Ještě před rokem 2000 se klienti realitních kanceláří zajímali hlavně o možný termín nastěhování, orientaci bytu či vzdálenost od stanice MHD, dnes se dotazy na realitní makléře točí hlavně kolem slev, nejrůznějších akcí na vybavení bytů a časté dotazy jsou rovněž na parkování a kvalitu novostaveb. Tyto závěry zjistila realitní společnost Century 21, která analyzovala, na co se lidé při pořizování bydlení nejvíce ptají realitních makléřů. "Požadavky klientů se rozhodně za poslední dekádu změnily. Před deseti lety například téměř nikdo neřešil parkování, dnes jsou jedny z nejčastějších otázek, zda je možné před domem či v okolních ulicích parkovat nebo zda je možné si u novostavby vybrat parkovací stání," uvedl k tématu Jan Adámek, majitel realitní kanceláře Century 21 Express. A jak dále sdělil, klienti se mnohem víc zajímají také o technický stav bydlení. "Chtějí vědět, kdy byla u starších bytů provedena poslední rekonstrukce, jaký je stav střechy, kudy jsou vedeny elektrické rozvody, zda jsou možné úpravy bytu, bourání příček apod., u novostaveb je zase nejvíce zajímá například to, zda jsou příčky ze sádrokartonu nebo z cihel," říká Adámek.

Blízko ke sportu
Bydlení není levnou záležitostí, proto není přkvapité, že většina dotazů na nové bydlení se v posledních třech letech točí hlavně kolem ceny. Lidé si ověřují, zda uváděná cena obsahuje DPH, zda je v ní započteno garážové stání, sklepy či vybavení bytu nebo zda developer nenabízí v akci např. kuchyňskou linku či jiné vybavení bytu. A sami klienti se neostýchají říci si dokonce o slevu sami. "Například u bytů nad dva miliony požadují snížení ceny o celých 100 tisíc korun. Před šesti sedmi lety se jednat o ceně odvážila jen asi desetina klientů," uvedl Martin Hušpauer z realitní kanceláře Century 21 Plus+. Potvrdil rovněž, že lidi zajímá, jaké služby zahrnuje provize realitní kanceláře a ptají se i na právní či finanční servis.

Objevil se také úplně nový trend, kterým je blízkost sportovního a kulturního vyžití. Šance na rychlý prodej nemovitosti stoupá, pokud je v blízkosti vyhlídnuté lokality cyklostezka či dráha na in-line brusle, sportovní hala na míčové hry nebo kulturní středisko. "Zejména mladé páry a manažeři vyžadují, aby bylo v blízkosti bydliště nějaké sportoviště nebo alespoň park, kde si mohou v klidu zaběhat. Ženy se zase ptají na různé kluby pro děti, ale třeba i na plavání s miminky a míváme dokonce také dotazy na kvalitu školek a základních škol," doplňuje Marek Pakosta z realitní kanceláře Century 21 Bonus Praha.

Zatímco ve velkých městech lidé řeší zejména parkování, velikost balkonů, sklepů, případně kočárkáren, při koupi domů v menších obcích hraje důležitou roli kvalita sousedských vztahů, občanská vybavenost (škola, školka, nákupní středisko) a dopravní dostupnost.

Jitka Vrbová

odebírat zprávy