3D virtuální prohlídky nemovitostí. Investice, která se vyplatí?

3D virtuální prohlídky nemovitostí. Investice, která se vyplatí?

14.11.2011 – Chtěli byste si projít vysněnou nemovitost v klidu, bez stresu, z pohodlí vašeho bytu či kanceláře pouze s pomocí vašeho počítače? Zdá se vám to jako nesmysl? Nemusí. Již několik let se totiž snaží několik průkopnických realitních kanceláří v České republice prezentovat nabízené nemovitosti formou 3D prohlídek. Bohužel není tato snaha vždy plně podporována dalšími společnostmi, které jsou s realitním trhem spjati.

A nemusí se jednat pouze o provozovatele realitních portálů, ale i o tvůrce exportních programů, kteří nejsou této myšlence příliš nakloněni. Problémů jak prosadil větší využívání 3D virtuálních prohlídek je ovšem ještě více.

Časová náročnost realizace
Jako každá nadstandardní služba i realizace 3D prohlídky je náročná na čas. Klasický nábor nemovitosti, sestávající ze sepsání poznámek o stavu a vybavení nemovitosti a následný podpis smlouvy o výhradním zprostředkování spolu se zjištěním právního stavu nemovitosti, je následně doplněn nejen pořízením klasických, ale i speciálních 3D fotografií. K dispozici je mít potřebný fotoaparát a stativ, díky kterému lze zachytit požadované místnosti v patřičné kvalitě.

Samotné pořízení 3D fotografií je odhadováno na cca. 5-10 minut v každé místnosti. Samotná časová realizace je následně závislá na velikosti dané nemovitosti. Jednotlivé 3D fotografie může pořídit přímo realitní makléř popřípadě profesionální fotograf. Jiří Blažek ze společnosti iStudio s.r.o., která se realizací 3D prohlídek dlouhodobě věnuje k tomu dodává: „Oblast výroby virtuálních prohlídek se stále rozvíjí. Zdokonalují se fotoaparáty, objektivy, software přináší možnost využití virtuálních prohlídek např. pro iPod, iPhone apod. Co se týká technologie, stále platí postup: fotografování, výroba půdorysu, propojení fotografií, kompletace virtuální prohlídky a její umístění na web.“

Zpracování a cena
Samotné zpracování je většinou otázkou několika dnů. Specializované společnosti zabývající se realizací 3D prohlídek zpravidla nemívají problém ani s žádostmi o urgentní realizaci. Vždy je to otázkou náročnosti klienta nejen na kvalitu, ale i na samotnou časovou potřebu. Jedním z faktorů, který většímu rozmachu 3D prohlídek brání je bezesporu i cena samotného zpracování. Ta se u standardního bytu pohybuje v rozmezí 1.000 – 2.500 Kč.

Mnoho realitních kanceláří se tak snaží hledat úspornější varianty. „Hledáme v této fázi právě řešení levnější. Chceme pořizovat prohlídky v naší režii a neplatit za každou prohlídku. Tedy hledáme jednoduchý software, abychom mohli nabídnout službu klientům zcela zdarma“ dodává David Vašíček, majitel realitní kanceláře ALVA REAL s.r.o., která byla jednou z prvních brněnských společností nabízející nemovitosti formou 3D virtuálních prohlídek.  

Realitní servery
Jednou věcí je prezentace 3D virtuálních prohlídek přímo na stránkách realitních kanceláří, druhou však prezentace na realitních serverech, které se staly za posledních pět let hlavním komunikačním kanálem mezi kupujícími a realitními kancelářemi. Bohužel, není podpora z této strany nijak, až na některé výjimky, velká. „Náš realitní server patřil vždy mezi průkopníky nových technologií. Ať to byla prezentace nabídek realitních kanceláří v mobilních telefonech či virtuální prohlídky. Vždy jsme se snažili být krok před konkurencí. Když jsme byli před cca. třemi lety osloveni, zdali bychom nechtěli prezentovat 3D prohlídky na našem serveru, tak jsme nijak neváhali. Za účasti vybraných realitních kanceláří a tvůrců 3D prohlídek jsme zrealizovali sekci, která se na 3D prohlídky specializuje. Nutno ovšem podotknout, že se nejednalo o nijak levnou úpravu našeho systému“ okomentoval situaci Michal Pich ze společnosti EuroNet Media s.r.o., která provozuje realitní servery nejen v České republice, ale i na Slovensku.

I některé další realitní servery se vydaly touto cestou ovšem počet samotných 3D prohlídek se dá počítat maximálně v desítkách. „Napřed jsme se obávali samotné realizace řešení pro prezentaci virtuálních prohlídek, ale nakonec jsme zjistili, že mnohem těžší je tuto sekci naplnit. Většina realitních kanceláří totiž tento exkluzivní způsob prezentace vůbec nevyužívá a to i přesto, že u nás není tato služba jakkoliv zpoplatněna,“ dodává Michal Pich. Obdobně reaguje i Jiří Blažek: „Vzhledem k tomu, že některé realitní servery umístění virtuálních prohlídek zpoplatňují, nedá se hovořit o nějaké "ochotě." Najdou se ovšem i výjimky. Například  server realitymorava.cz jako jeden z mála realitních portálů chápe správně, že virtuální prohlídky mají přinést konečnému uživateli maximum informací o nemovitosti.“

Exportní programy
Většina realitních kanceláří v ČR využívá pro přesun svých nabídek nemovitostí na realitní servery některý z realitních programů. Samotné začlenění 3D prohlídek do těchto systémů se ovšem zdá být naprosto nerealizovatelné. Ne každému realitnímu makléři se totiž chce vkládat danou nemovitost ručně na několik realitních serverů. Možnost hromadného exportu 3D prohlídek je další pomyslnou brzdou většího rozmachu tohoto způsobu prezentace. „Bylo by potřeba, aby i realitní programy byly připraveny na vkládání virtuálních prohlídek a ne jenom fotografií. Aktuálně jednáme o exportu virtuálních prohlídek na realitní servery se společností ReeGO,“ dodává David Vašíček z ALVA REAL.

Budoucnost 3D virtuálních prohlídek
Mnoho realitních kanceláří stále možnosti procházení nemovitostí formou 3D prohlídek věří. A to i přesto, že pro ně není aktuální situace nejjednodušší. 3D prohlídky ovšem nejsou pouze otázka určité exkluzivity, ale hlavně cesta k novým zákazníkům. Čím vzdálenější je kupec od dané nemovitosti tím větší význam mohou virtuální prohlídky mít. Mnoho zahraničních investorů velmi oceňuje právě ty realitní kanceláře, které tuto formu prezentace volí. Pokud je například zájemce z Holandska, Německa, Francie apod., a může si vybranou nemovitost projít formou 3D prohlídky, tak jeho rozhodování je mnohem snadnější a levnější oproti klasickému způsobu zobrazení fotografií a následné cesty na prohlídku.

„Myslím, že v dnešní době realitní kanceláře podceňují sílu internetu v oblasti prodeje nemovitostí, který je v dnešní době jednoznačně hlavní komunikační médium tohoto trhu. Nicméně zavedení virtuálních prohlídek jako součást obchodní strategie realitní kanceláře v sobě nese několik nutných zásahů do organizace. Makléři musí více využívat tuto technologii pro selektování potenciálních kupujících, nejlépe přímo v kanceláři, a tím se ušetří za zbytečné prohlídky. Kvalitně zpracovaná prezentace nemovitosti pomocí virtuální prohlídky dává také veškeré potřebné informace ohledně dispozice, vzhledu, funkčnosti a umístění budovy. Což standardní fotografie bohužel neumí…“ dodává Jiří Blažek.

Všechny oslovené kanceláře se jednomyslně shodly, že se pro ně staly virtuální prohlídky nedílnou součástí jejich práce. Stejně tak je pro ně důležité nejenom zkvalitnění prezentace nemovitostí, ale také samotný ekonomický přínos. Takto nabízené nemovitosti si totiž v mnoha případech najdou své zahraniční kupce, pro které je již několik let tento způsob prezentování nemovitostí naprostou samozřejmostí. I přes větší vstupní náklady spojené s realizací dané nemovitosti formou 3D virtuální prohlídky lze konstatovat, že jde o velmi rozumnou investici, která se z dlouhodobého hlediska zajisté vyplatí.

Ukázka virtuální prohlídky

Virtuální prohlídka
Zdroj virtuální prohlídky: metr2reality s.r.o.

Nabídku virtuálních prohlídek naleznete zde


Lucie Mazáčová

odebírat zprávy