Na internetu se hypotéky neprodávají

Na internetu se hypotéky neprodávají

30.11.2009 - Kvalita poradenství v oblasti hypoték u nás stále pokulhává. Přestože mnoho klientů hledá informace o hypotékách na internetu, klíčová jednání probíhají osobně. Objem poskytnutých hypoték letos zřejmě nepřekročí 75 mld. Kč, což je oproti loňsku pokles asi o 38%.

Podle analýzy serveru honzovahypoteka.cz, který provozuje internetové tržiště s hypotékami, hledá informace o hypotéčním úvěru většina zájemců na internetu. Více než třetina (37 procent) zájemců o hypoteční úvěr se nejprve obrací na vlastní banku, necelá čtvrtina (23 procent) fyzicky obejde více bank a 29 procent poptá vhodný hypoteční úvěr u svého finančního poradce. „Dříve nebo později však většina zájemců o hypoteční úvěr (81 procent) skončí na internetu,“ konstatuje Jiří Paták, ředitel hypotéčního serveru.

Námi oslovení odborníci z oblasti hypotéčního trhu však zcela vyvracejí informaci, že by se hypotéky na internetu vůbec prodávaly.Lidé se na internetu sice informují, avšak klíčová jednání probíhají v drtivé většině případů osobně. Hypotéka je dlouhodobý závazek, jde o zásadní rozhodnutí každé domácnosti. Lidé v České republice jsou konzervativní a nejsou ochotni se k tomuto závazku upsat bez možnosti osobní konzultace a bez přímého jednání. Navíc získání hypotéky není jen o podání žádosti a o podpisu smlouvy. Hypotéku je také třeba vyčerpat – tedy včas a řádně převést peníze z banky na potřebný účet. A zde se opravdu nelze spoléhat na internetový prohlížeč,“ říká k situaci Petra Horáková Krištofová, manažerka Asociace hypotéčních makléřů.

Internet v případě hypotéky funguje opravdu jako informační médium, kde si klienti zjišťují především informace a možnosti. To platí napříč všemi zeměmi a kontinenty. I na velmi  vyspělých trzích se internetový prodej realizuje v naprosto minimální a zanedbatelné míře – třeba v Anglii 1 až 2%, a ve Francii kolem 1%,“ dodává k Libor Ostatek, ředitel Golem finance s.r.o.

Hlavním důvodem, proč lidé hledají informace o hypotékách na nejrůznějších on-line hypotéčních serverech, je nízká úroveň finančního poradenství. Není však pravda, že by se lišila kvalita makléřů v hlavním městě a jiných krajích, jak informoval server honzovahypoteka.cz. „Co se týče nedostatku kvalitních makléřů, tak zde je situace stejná jak v Praze, tak mimo ni: práce hypotečního makléře je velice náročná, klade na uchazeče vysoké požadavky a ne každý se v této práci najde. Kvalitní vyškolení hypotečního makléře je během na dlouhou trať, proto není dobrých hypotečních makléřů nadbytek,“ říká k situaci Horáková Krištofová.

V letošním roce byl propad poskytnutých hypoték značný - objem letos pravděpodobně nepřekročí 75 mld. Kč a půjde tak o meziroční pokles 38%. Nepříznivá doba však ale zřejmě končí. „Vnímáme pozitivní odezvu klientů na povzbudivé informace týkající se makroekonomických ukazatelů naší ekonomiky. Očekáváme, že následující půlrok bude ještě ve znamení váhání, ale věříme, že pak přijde oživení,“ prozrazuje hypotéční prognózu Petra Horáková Krištofová. Příznivé odezvy mají také marketingové akce bank, které pro klienty znamenají okamžitou úsporu. Typickým příkladem je třeba akce na nulový poplatek za zpracování úvěru.

Jitka Trnková, EuroNet Media s.r.o.

odebírat zprávy