Nová vize kanceláří. Firmy se nebojí změny

Nová vize kanceláří. Firmy se nebojí změny

31.7.2014 - Podoba kancelářských prostor prošla v posledních letech několika změnami. Vedení mnohých firem se k těmto inovacím přiklání s cílem nejen zpříjemnit svým zaměstnancům jejich pracovní prostředí a zefektivnit pracovní výkony, ale také jako způsob prezentace zákazníkům. Není proto divu, že mezi nejaktivnější patří společnosti věnující se reklamě a médiím.

Častým uspořádáním podnikových prostor jsou kanceláře typu open space.  Jedná se o otevřené a velkoplošné kanceláře, kde více zaměstnanců sdílí jeden prostor. V ČR se s tímto pojetím setkáváme od 90. let minulého století, kdy se začal uplatňovat s příchodem zahraničních firem.

Nízké náklady, lepší pracovní výsledky a komunikace, vyšší kontrola nejen ze strany vedení, ale i mezi zaměstnanci navzájem – to jsou rozhodující argumenty managementu firem pro zvolení tohoto typu kanceláře. Vzhledem k rychlému předávání informací a kreativní skupinové tvorbě je vhodný například v marketingovém nebo obchodním oboru, nehodí se však tam, kde jde o individuální úkony.

Relax místo stresu - sen každého zaměstnance
Naopak pro zaměstnance představuje open space prostředí plné stresu, hluku a nedostatku soukromí. Řada zaměstnanců dokonce trpí syndromem open space, který se projevuje psychickými a zdravotními problémy jako např. bolesti hlavy, závratě, hučení v uších, zažívací problémy, zvýšený krevní tlak, bušení srdce, dechová tíseň, únava, úzkosti nebo deprese.

Stále více zaměstnavatelů si uvědomuje, že pracovat v otevřeném prostoru není pro firmu příliš efektivní, neboť se výše zmíněné zdravotní komplikace podepisují na pracovním nasazení. Z toho důvodu se posledním trendem mezi zaměstnavateli staly netypické moderní kanceláře, které sice v určité míře open space zachovávají, ale jsou více flexibilní. Prostředí je rozděleno do zón, kde mají zaměstnanci nejen prostor pro práci, ale také pro odpočinek a soukromí. Na takovém pracovišti můžete narazit na stěny pokryté zelenými rostlinami, telefonní boxy poskytující soukromí, motivující barvy, pohodlný nábytek, relaxační koutky nebo různé společenské místnosti. Díky vylepšeným technologiím se v administrativních budovách dá výrazně ušetřit na spotřebované energii a nezapomíná se ani na životní prostředí.

Zaměstnavatelé touto investicí získají moderní pracovní prostředí i spokojené a loajální zaměstnance. Protože se lidé v tomto prostředí cítí dobře, odvádějí také lepší pracovní výkony. Firmy by ale měly mít na paměti, že vybudované originální prostory musejí být zejména užitečné a funkční.

Markéta Szarowská
Zdroj foto: SMC Development a.s.

odebírat zprávy