Ohlédnutí, aneb co se stalo na realitním trhu za poslední dva roky

Ohlédnutí, aneb co se stalo na realitním trhu za poslední dva roky

20.9.2010 - Společnost EuroNet Media s.r.o., která provozuje realitní portály www.realitycechy.cz a www.realitymorava.cz,  přináší jedinečnou analýzu realitního trhu v době před krizí, během ní až po dnešek. Má k tomu ty nejlepší předpoklady: ve své databázi sdružuje údaje 80.000 nemovitostí od více než 500 realitních kanceláří a ze svých statistik dokáže vyčíst nejen vývoj cen nemovitostí, které jsou k dispozici na jejích stránkách, ale vidí i do zákulisí realitního trhu.

Společnost EuroNet Media., s.r.o. vstoupila na český realitní trh 1.1.2006, avšak od počátku bylo jasné, že nechce být jen jakýmsi realitním portálem. Cílem bylo využívat získané informace a následné statistiky poskytovat nejen realitním kancelářím, ale také odborné i laické veřejnosti. Nyní je ta nejlepší doba, ohlédnout se čtyři roky zpět a zhodnotit realitní trh, včetně chování samotných realitních kanceláří.

Vzhledem k benevolentním podmínkám v provozování realitní kanceláře nelze zjistit přesný počet aktivních realitních společností v Česku. Realitní trh ovšem do značné míry odráží vývoj na realitních portálech.
V letech 2006 a 2007 byl český realitní trh na svém vrcholu, včetně cen za nemovitosti. Společnost EuroNet Media, s.r.o. stála na počátku svého projektu a v těchto letech zaznamenala enormně rostoucí křivku zájmu o inzerci na svém serveru, která do značné míry kopíruje vývoj celého trhu s realitami v České republice. Následující dva roky křivka klesá - přišla tvrdá realita a realitní kanceláře začínají šetřit nejen na inzerci, ale i na dalších provozních nákladech. Oslovené realitní společnosti potvrdily, že v letech 2008 a 2009 pociťovali nelehkou situaci na realitním trhu. Tento rok se už realitní kanceláře oklepávají a mají opět chuť opět investovat.

Velmi zajímavé je také porovnání období, jak dlouho se průměrně prezentuje nemovitosti na serveru, než najde svého kupce. Zatímco v letech 2006 - 2008 stačilo kolem 3 měsíců, aby se nemovitost prodala, v období krize se tato doba prodloužila na osm měsíců. Jedním z hlavních důvodů byla vysoká cena nemovitostí převyšující míru poptávky.
Že se trh nyní mírně oživuje a prodávající příliš vysoké ceny přizpůsobují realitě, dokládá i mírně klesající délka prezentace na realitním portálu. Všechny tyto faktory ale hrají ve prospěch kupujících, kteří změnili své chování - dbají nejen na cenu (smlouvání), ale i kvalitu služeb i chování bank či realitních kanceláří (mohou jít jinam).

Internet válcuje tisk
Společnost EuroNet Media, s.r.o. provedla také ojedinělé schéma vývoje typů inzerce, které realitní kanceláře využívaly. Zatímco v devadesátých letech převládala tištěná periodika či osobní doporučení, od roku 2004 začíná postupně přebírat otěže internet. V roce 2009 už samotné realitní společnosti přecházejí od tištěné inzerce k internetu. Oceňují hlavně rychlost nové technologie, ale svoji roli hraje i stále poměrně vysoká cen za inzerci v tištěných médiích. Ta je totiž dodnes pro některé typy nemovitostí (např. drahé komerční budovy) stále atraktivní. Realitní server odhaduje, že v současnosti internet vítězí nad tiskem v poměru 75: 25. Jednoznačnou výhodou internetu  je rychlost.

Závěr ohlédnutí patří samotným realitním kancelářím. Jak se změnilo jejich chování za poslední roky? Jak je z praxe patrné, chování realitních kanceláří se mění jen velmi pomalu.  Zatímco před krizí se jim zájemci o bydlení jen hrnuli, nyní musí o klienty začít skutečně bojovat. Ti ale nekladou důraz pouze na cenu bydlení, ale stále více také na kvalitu a profesionalitu jednání nebo prezentaci bydlení. Velký potenciál realitních kanceláří leží právě v tomto sektoru.

Jitka Vrbová

Jitka Vrbová

odebírat zprávy