Sreality.cz - Realitky protestují proti novému systému

Sreality.cz - Realitky protestují proti novému systému

19.2.2010 - Asociace realitních kanceláří ČR (ARK) podá podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby prošetřil plánované nové obchodní podmínky serveru Sreality.cz, serveru, který zpravuje internetový portál Seznam.cz a patří k největším realitním inzerentním serverům. Od dubna plánuje v rámci modernizace zavést nový model plateb, který se však ARK nelíbí a považuje ho za zneužití dominantního postavení na trhu.

Kvůli čemu je nový systém tak kritizován? Server chce účtovat jednorázový poplatek za firemní zápis a následně platbu 0,50 Kč za každý proklik na detail inzerátu. „Tento způsob je zneužitelný, protože nelze zabránit tzv. falešným proklikům (jak potvrdil i znalec v oboru výpočetní techniky). Tento princip účtování plateb způsobuje, že inzerující realitní kancelář nemůže ovlivnit výši plateb za inzerci na Sreality,“ uvádí ve své tiskové zprávě ARK. V současné době obchodní systém funguje tak, že dlouhodobí inzerenti (tedy hlavně realitní kanceláře) platí serveru sReality paušální částku, a k tomu se každý den připočítává poplatek, jehož výše se odvíjí od počtu aktuálně zveřejněných inzerátů.

Podle mluvčí firmy už paušál, ani platba za inzerát za den, nebude vybírán. „Nový cenový model Srealit nepovede ke zvýšení cen pro realitní kanceláře a není motivován ani zvýšením výnosnosti služby, jak se Asociace domnívá," uvedla pro ČTK mluvčí Seznamu.cz Rita Gabrielová. Cenový model je podle ní propočítaný tak, aby celková roční částka, kterou realitní kanceláře dosud investovaly na serveru Sreality, zůstala přibližně stejná. Realitní kanceláře se ale zatím ke změnám stavějí odmítavě. „Asociace považuje nové obchodní podmínky Sreality jako největšího inzertního portálu v ČR nabízejícího nemovitosti za zneužití dominantního postavení na trhu, a podá proto podnět ÚOHS, aby záležitost prošetřil,“ řekl Jan Borůvka z ARK. Asociace doporučila svým členům, aby služby Sreality.cz nevyužívali.

Specialistka na soutěžní právo Markéta Peňázová z advokátní kanceláře Ambruz & Dark ale samotný přechod na platby za proklik za zneužití dominantního postavení na trhu nepovažuje. „Jde o naprosto standardní řešení plateb za reklamu využívané již dlouho a v řadě odvětví,“ uvedla pro ČTK.

Jitka Vrbová

Jitka Vrbová

odebírat zprávy