Jak by měla vypadat úspěšná inzerce nemovitosti?

Jak by měla vypadat úspěšná inzerce nemovitosti?

19.7.2018 - Mezi inzercí a kvalitní prezentací nemovitosti je velký rozdíl. Většina realitních makléřů dává zpravidla mnohem větší důraz na to, jak klienta získat, než jakým způsobem následně prezentovat jeho nemovitost potencionálním zájemcům. Nebudeme si nic nalhávat, nejčastěji se pořídí několik fotografií, napíše stručný popis nemovitosti a začne se inzerovat. Je ovšem tento postup v dnešní době dostačující? Nezasloužili by si klienti vyšší standard?

Kvalitní fotografie
Fotografie je to první, čeho si zájemce při prohlížení inzerátů většinou všimne. Pro první oslovení je dokonce fotografie důležitější než název inzerátu či cena dané nemovitosti. Lidé, kteří prochází realitní servery či inzertní časopisy, se totiž před začátkem vyhledávání nového bydlení zajímají hlavně o lokalitu, typ nemovitosti a její cenu. Jenže, to vše je racionální pohled. Zapomínat by se nemělo na emoce, které v drtivé většině případů přimějí zájemce k detailnějšímu prostudování daného inzerátu. Čím více nabídek zájemce projde, tím více jej může upoutat hezká fotografie mnohem více než nějaká šedá, nic neříkající stěna se špinavým oknem. Základem kvalitní prezentace by tedy měly být fotografie. A ruku na srdce, ať už máme sebelepší chytrý telefon, kvalitním fotoaparátem uděláme vždy lepší fotografie. Nejde ovšem pouze o techniku, nýbrž také o to, jak nemovitost správně nafotit. Schopný realitní makléř by tedy měl znát alespoň základní pravidla fotografování. Klient realitní kanceláře nic nepokazí tím, když si nechá od makléře ukázat, jak vypadá prezentace jiných nemovitostí v nabídce dané kanceláře.

Správně zvolená cena
Jednou z nejtěžších otázek bývá stanovení správné prodejní ceny nemovitosti. Zkušený realitní makléř by měl po prohlídce, a prostudování všech získaných informací, určit reálnou prodejní cenu nemovitosti. A to v závislosti na tom, zdali klient na prodej spěchá či nikoliv. Bohužel, často se setkáváme s opakem. Makléř se klienta zeptá, za kolik by chtěl nemovitost prodat. Jenže klient se jen zřídkakdy pohybuje na trhu s nemovitostmi. Pokud se ovšem nejedná o "analytika," který před návštěvou realitního makléře strávil desítky či stovky hodin studováním nemovitostí v jeho okolí. Takový klient mívá většinou jasnou představu o tom, za kolik by chtěl nemovitost prodat. Ovšem i v těchto případech by měl být makléř schopen sdělit reálnou prodejní cenu. A pokud požaduje klient cenu extrémně vysokou, za kterou není možné nemovitost prodat, měl by se makléř tomuto obchodu spíše vyhnout. Předražené nemovitosti se musí po čase zlevňovat, což nepůsobí příliš důvěryhodně.

Popis nemovitosti
Pokud máme k dispozici kvalitní fotografie a správně nastavenou prodejní cenu, přichází čas na popis nemovitosti. Zde neexistuje přesná pomůcka, jak dlouhý by měl popis být. Někteří realitní makléři preferují kratší texty, jiní se snaží reality popsat do nejmenších detailů. Popis by měl být napsán tak, aby vzbudil v klientovi zájem. Zájem, který povede ke kontaktování realitního makléře za účelem domluvení prohlídky. V průměru bývá popis v rozmezí 1000–1500 znaků.
 
Inzerce
O tom, na jakých realitních serverech, popřípadě v jakých tištěných mediích budou realitní makléři prezentovat nemovitosti svých klientů, zpravidla rozhoduje vedení dané realitní kanceláře. Makléři mívají většinou jen malou pravomoc v rozhodování, do kterých médií se bude investovat a které naopak využívány nebudou. Jenže méně je někdy více. Běžně se stává, že makléř při náboru nemovitosti sdělí klientovi, že bude jeho nemovitost vidět na několika desítkách, ne-li stovkách serverů. Když se ho však klient zeptá na kterých, tak bývá problém vyjmenovat alespoň deset. Čím dál tím více majitelů realitních kanceláří začíná v posledních několika letech dbát spíše na kvalitu než kvantitu inzertních serverů. Vyberou si maximálně 10 partnerů, se kterými se bude v oblasti inzerce spolupracovat. Makléři pak nebudou mít problém jednotlivé servery či magazíny prezentovat přímo před klientem, např. pomocí tabletu. Klient tak hned uvidí, kde všude může být jeho nemovitost k nahlédnutí. Což působí mnohem seriózněji, než sdělení "ohromujícího, nic neříkajícího čísla."

Prodej nemovitosti je dobré svěřit ověřenému realitnímu makléři s praxí a dobrými referencemi. Nebojte se zeptat přátel či známých, kteří v minulosti řešili nové bydlení. Pokud získáte doporučení na vhodného makléře, podívejte se na www stránky kanceláře, ve které působí, shlédněte prezentaci jednotlivých nabídek a nebojte se zeptat na rozsah inzerce. Jde o vaši nemovitost, tak ji svěřte tomu, kdo ji bude prodávat, jakoby to byla jeho vlastní.

Lucie Mazáčová

odebírat zprávy