Sazba se slevou – nejčastější lákadlo hypotečních bank

Sazba se slevou – nejčastější lákadlo hypotečních bank

14.8.2012 - Prázdniny se přehouply do své druhé poloviny, soupeření o klienty prostřednictvím nejrůznějších akčních nabídek ovšem nekončí. Prim hrají v tuto chvíli kampaně zaměřené na úrokové sazby hypoték doplňované slevou na poplatku za vyřízení hypotéky. 

V porovnání s rokem 2011 došlo v letošním roce k nepatrnému snížení četnosti akcí na podporu prodeje hypoték. Od začátku letošního roku v oblasti hypoték evidujeme 129 realizovaných akčních nabídek*, vloni touto dobou to bylo již 145. Na rozdíl od předchozích let však nyní na trhu pozorujeme úbytek jednorázových akcí a nárůst počtu dlouhodobých kampaní často bez předem stanoveného termínu ukončení.

Akce bank

V bezmála padesátce případů (36 %) se jednalo o akci spočívající ve slevě z původně nabízené úrokové sazby, přičemž tato sleva v řádu desetin procentního bodu je zpravidla navázána na sjednání dalšího produktu z nabídky banky nebo partnerské pojišťovny. Slevu ze sazby je nyní možné získat například v České spořitelně, ČSOB, Hypoteční bance, UniCredit Bank.

Akční nabídky

Druhou velkou skupinu zvýhodněných nabídek tvoří hypotéky nabízené po přechodné období za akční úrokovou sazbu. Tento typ akce se zpravidla vztahuje pouze k vybraným hypotečním produktům, nebo fixačním obdobím. V tuto chvíli se banky nabídkou akčních sazeb snaží přilákat pozornost klientů zejména ke středně a dlouhodobým fixacím.

Kreativitou banky v oblasti akčních nabídek v posledních letech příliš nehýří. Z předchozích odstavců je zřejmé, že v letošním roce prakticky 2/3 akčních nabídek cílily do oblasti úrokových sazeb a zbývající třetina spočívá v redukci, nebo úplném odpuštění poplatku za zpracování úvěru. Vzhledem k tomu, že tento poplatek ze sazebníků některých bank úplně vymizel, není divu, že i podíl takto zaměřených akcí klesá. Ještě v roce 2010 a 2011 se zpracovatelského poplatku týkalo více než 40 % akcí.

Hypoteční banky si v posledních letech zvykly ve velkém prodávat přes cenu a akční nabídky se staly často užívaným způsobem, jak upoutat klientovu pozornost. Co se však může jevit na první pohled jako pozitivum (banky soupeří o klienty, úrokové sazby klesají) může být pro klienta v konečném důsledku kontraproduktivní, jelikož trh se díky velkému množství akčních nabídek stává nepřehledný. Klientům doporučujeme konzultovat svá rozhodnutí ohledně výběru financující banky s našimi hypotečními makléři, kteří mají neustálý přehled o všech akčních nabídkách a dokáží kvalifikovaně posoudit jejich skutečnou ekonomickou přínosnost.

* akční nabídky monitorujeme na měsíční bázi. Pokud banka například nabízí slevu ze zpracovatelského poplatku po dobu 3 měsíců, evidujeme tuto akční nabídku jako 3 akce.

Ing. Libor Ostatek, Golem finance s.r.o.

odebírat zprávy