David Krajný, RE/MAX Česká republika

David Krajný, RE/MAX Česká republika

David Krajný, získal v roce 2005 jako investor práva na značku RE/MAX pro Českou republiku a Slovensko. O dva roky později se ujal exekutivního vedení společnosti. „Nejvíce mě během mého působení v realitách překvapila absolutní neprofesionalita, amatérismus a také nerozpoznaný potenciál, který tento trh poskytuje,“ říká prezident a výkonný ředitel sítě RE/MAX.    
 
Jak jste se k této práci dostal a jak vzpomínáte na Vaše začátky? 
Téměř 20 let jsem pracoval ve vedoucích pozicích v americké nadnárodní společnosti. Chtěl jsem po té době posunout svoji kariéru, zažít větší svobodu a vybudovat něco svého. Začátky byly kulturním šokem. Je rozdíl řídit nadnárodní společnost s miliardovým obratem a rozjíždět vlastní byznys na zelené louce. Kdyby se nejednalo o franšízu s veškerou podporou a zázemím jaké RE/MAX poskytuje, těžko by se nám takový úspěch povedl.
 
 
Kdybyste mohl dát na váhu Vaše úspěchy a naopak neúspěchy v realitách, jaké by to byly? 
Za obrovský úspěch považuji to, kam se RE/MAX na trhu za 7 let existence posunul. Z prakticky neznámé značky se stala uznávaná nejznámější realitní značka na trhu - dle průzkumů PHD Networks ji zná téměř 90% spotřebitelů. Máme 130 poboček, kde působí přes 1000 makléřů a o tom, že dělají práci dobře, svědčí náš tržní podíl 16%, který je ve srovnání s konkurencí nejvyšší na trhu a v minulých takzvaných krizových letech se téměř zdvojnásobil. Za „neúspěch“ považuji, že už dávno nemáme 50% podíl na trhu tak jako v jiných zemích.
 
Jak se z Vašeho pohledu během let v ČR změnil způsob bydlení, nároky, znalosti lidí?
Trh se změnil hodně v posledních letech a zejména pak paradoxně díky krizi vyspěl a vyvinul se více ku prospěchu konečného zákazníka. Krize trh do jisté míry vyčistila od spekulantů a neprofesionálů. Nyní na realitním trhu může uspět jenom ten, kdo nabízí skutečné hodnoty za konkurenceschopné ceny, ať se jedná o developera nebo toho, kdo nabízí realitní služby. Trh je nyní komplexnější, s širší a různorodější nabídkou, z čehož zákazník těží, ale ne vždy se lehce orientuje. 
 
Je u nás v porovnání s jinými západními evropskými státy bydlení drahé?
To má dvě roviny relativní a absolutní. V relativní rovině si myslím, že teď po úpravě cen způsobených širší nabídkou bydlení musejí Češi na bydlení pracovat v průměru o něco kratší dobu, než tomu bylo před krizí, ale stále pak o něco déle než ve vyspělých zemích, kde je vyšší dostupnost bydlení v různých formách včetně financování. V absolutní rovině pak naše srovnání ukazují, že bydlení je u nás stále o 15-35% levnější než ve vyspělých zemích v závislosti na typu a lokalitě.
  
Myslíte, že bude u nás bydlení v budoucnu levnější, nebo naopak? 
Ceny dlouhodobě dozajista porostou, i když bude docházet ke konjunkturálním výkyvům, tedy i poklesům. Dva faktory budou ceny tlačit nahoru. Jednak přirozená inflace a hlavně pak postupný růst ekonomické úrovně ČR a koupěschopné poptávky obyvatelstva. Budou se i nadále rozevírat cenové nůžky mezi kvalitními nemovitostmi a těmi méně kvalitními.

 

Jitka Vrbová