Pronájmy chat a chalup: Ceny klesají, stejně jako zájem trávit v nich dovolenou

4.4.2012 - Lidi víc než lokalita zajímá hlavně cena a vybavení. Jsou také popleteni slevovými nabídkami a domnívají se, že je možné dosáhnout vysoké kvality služeb za extrémně nízké ceny,“ říká v rozhovoru pro EuroNet Media Marek Meitner, jednatel společnosti TourTrend, která zprostředkovává rekreační pobyty na chatách a chalupách v ČR a na Slovensku.

Jaký je aktuálně zájem o pronájmy chat a chalup v ČR a na Slovensku?
Letošní sezónu je zatím předčasné hodnotit, ale předběžně lze říci, že poptávka je směřována podstatně více na Českou republiku. Zaznamenáváme dramatický pokles zájmu o Slovensko, a to i v oblastech, které jinak vždy patřily k velmi žádaným (např. jižní Slovensko). Domníváme se, že je to dáno neochotou tamních ubytovatelů přizpůsobit se současné nižší koupěschopnosti klientely. Svou roli samozřejmě hraje i vzdálenost. Při sečtení nákladů na benzín a dálniční poplatky obou zemí se raději lidé rozhodnou pro tuzemsko.

A jaká byla situace v posledních dvou letech?
Poptávka již třetí sezónu mírně klesá, přestože pro oživení poptávky děláme maximum. Jedná se o globální trend v domácím cestovním ruchu, netýká se jen odvětví chat a chalup. Pro tento rok už neočekáváme žádnou dramatickou změnu k lepšímu, vše je věcí momentálního stavu ekonomiky a nálady ve společnosti. Zároveň je smutné, že na státní úrovni si doposud nikdo neuvědomil, že podporou a oživením domácího cestovního ruchu by se dalo mnohem snáze čelit stále probíhající hospodářské krizi.

Jak se pohybují průměrně ceny pronájmů?
Průměrná cena se v přepočtu za lůžko na noc stále pohybuje kolem 200 Kč. To je částka, na kterou se dostanete po sečtení všech nákladů i ve stanu v autokempu. Proto tvrdím, že ubytování na chatě či chalupě je vzhledem k ceně nejkomfortnějším druhem ubytování v Česku.

Vzrostly ceny za tyto pronájmy v porovnání s minulými dvěma roky? Jaký odhadujete další vývoj?
Naopak - ceny se spíše snížily, a to díky různým formám slev a akcí, ke kterým naše ubytovatele stále tlačíme. Ovšem ceny nelze takto snižovat donekonečna, cítíme, že se pomalu dostáváme na hranici, za kterou je již pouze nižší kvalita. Proto se zároveň snažíme naše zákazníky přesvědčit o tom, že slevy nejsou vše. Další vývoj se dá odhadnout snadno: ceny nebudou stoupat až do okamžiku oživení trhu.

O jaké lokality je největší zájem?
Zaznamenáváme stále vysoký zájem o jižní Čechy, jižní Moravu, Šumavu, Krkonoše a Beskydy.

Zpozoroval jste nějaký nový trend či požadavky klientů?
V poslední době se naši zákazníci rozhodují více podle ceny a vybavení než podle lokality.

A jaké vybavení standardně klienti vyžadují? Jsou nároční?
To je právě určitý neduh současné doby. Klienti jsou popletení různými slevovými nabídkami, kde je vše prezentováno pompézně a do značné míry zkresleně. Následně se domnívají (i když těchto nabídek nakonec nevyužijí), že je možné dosáhnout vysoké kvality služeb za extrémně nízké ceny. To však není pravda. U chat a chalup obecně došlo za poslední roky k výraznému zvýšení kvality vybavení. Ke standardu již patří bazény (i dětské), venkovní zázemí pro letní grilování a k nejnovějším trendům také internetové připojení, které nyní zavádí řada ubytovatelů.

V jaké výši se pohybuje provize za zprostředkování?
Zprostředkovatelská provize se u nás pohybuje kolem 30%. Je třeba si uvědomit, že agentury s nižší provizí nemohou vyvíjet žádné marketingové aktivity, jsou schopny pokrýt pouze náklady a zisk. Proto je omyl domnívat se, že když dám svůj objekt pod křídla agentury s nejnižší provizí, že jsem na to vyzrál.
Některé cestovní agentury u nás však používají různé triky s provizemi - např. tzv. „klouzavá provize“, kdy její výše je stanovena dle atraktivity objektu, respektive dle atraktivity termínu. To považuji za extrémně nefér vůči zákazníkům i ubytovatelům. Provize by měla být transparentní.

Neztrácí zprostředkovatel jako Vy zájem majitelů chat a chalup, kteří si dnes mohou najít zájemce třeba přes vlastní webové prezentace?
Tendence obcházení z cestovní agentury samozřejmě zaznamenáváme, ale dá se jim poměrně účinně čelit. Majitel vlastní webové prezentace na její výrobu, údržbu a především neustálou propagaci vynaloží každoročně částku v řádech desítek tisíc korun, což je suma většinou vyšší než podíl agentury při plném obsazení. Pokud si najdete ubytování mezi přímými nabídkami na internetu, je potřeba si dále uvědomit, že se nejedná o žádné firmy, ale o soukromé osoby, takže zasíláte peníze neznámým lidem. Přímý vztah s sebou nese ale i řadu dalších úskalí.

Co lidem tedy nabídnete kromě jistoty, že nepošlou peníze do kapsy neznámému člověku?
Lidé se často domnívají, že pobyty přes cestovní kanceláře a agentury jsou vždy dražší než u přímých ubytovatelů, což není pravda. Kvalitní cestovka si umí vyjednat takové podmínky, aby byly rovné a mnohdy dokonce výhodnější. Další výhodou je to, že klientům poskytujeme ověřené, funkční a skutečné objekty s profesionální a obsáhlou foto i videodokumentací. Obecně cestovky musí garantovat cenu, termín i objekt, což u přímých prodejců negarantuje nikdo a často se stává, že ubytovatel neposkytne služby v daném rozsahu, protože není ničím a nikým vázán.

Jitka Vrbová

Copyright © 2005-2024 EuroNet Media s.r.o. Desktop