Při výběru realitní kanceláře rozhodují reference

Při výběru realitní kanceláře rozhodují reference

17.4.2012 - Jací jsou dnes zákazníci realitních kanceláří? Opatrní, náročnější a hledají renomovanou společnost s historií a referencemi. Roste ovšem i počet lidí, kteří se spolupráci s realitní kanceláří vyhýbají.

"Před nedávnem naše rodina potřebovala prodat byt na jižní Moravě. Velmi jsem věnovala čas tomu, jaké realitní kanceláři prodej svěřím, jenže pořád jsem nemohla objevit tu „pravou“ a začala jsem přemýšlet nad tím, že transakci zkusím zrealizovat bez pomoci realitky. Vždyť na internetu existuje tolik informací a rad, jak to udělat! Nakonec ale rozhodlo doporučení od známého a jeho zkušenosti s jednou společností," popisuje Marie Strnadová. A právě reference se v současnosti staly tou nejlepší reklamou na realitní kancelář.
"Klienti v poslední době skutečně lépe vybírají realitní kancelář na základě dobrý referencí. To se vyplácí realitním kancelářím, které nepracují pod frančízou, kde je realitní síť a její práce těžko kontrolovatelná. Malá realitní sít např. s třemi pobočkami se kontrolovat kvalita práce dá," říká Lukáš Heger majitel brněnské I.E.T.Reality, s.r.o.

Transakce raději bez RK
Podle Šárky Martinákové z prostějovské CM Reality narůstá ale počet lidí, kteří se víc než v minulých letech snaží spolupráci s realitními kancelářemi vyhnout. "Je to dáno bohužel i některými negativními prezentacemi realitních kanceláří, jež byly k vidění v médiích," uvádí své zkušenosti. Takový obchod ale v konečném důsledku nemusí vůbec přinést úsporu financí, jak si mnozí na začátku myslí. "Realitní kanceláře mají nasmlouvané paušály za smlouvy a znalecké posudky, kdežto přímo klient platí daleko vyšší sazby. V případě tvorby vlastních smluv třeba z internetu zde mohou nastat závažné komplikace při realizaci prodeje a následné řešení několikrát převýší výdaje na provizi realitní kanceláře. Navíc celý proces prodeje je časově velmi náročný," vysvětluje Martináková.

Člen asociace – velké plus
Kromě referencí zajímá zákazníky třeba i členství v Asociaci realitních kanceláří, která u svých členů pozitivně tlačí na kvalitu poskytovaných služeb a certifikaci jednotlivých makléřů. "Celkem velké procento klientů se nás ptá, zda jsme jako tradiční a renomovaná společnost v Asociaci realitních kanceláří. Více klientů již nedává na první dojem a raději si prověřují historii společnosti a její reference, což nás jen těší." tvrdí Tomáš Matras, jednatel RK Matras.

Realitní kanceláře cítí v současnosti velký tlak na snížení ceny ze strany kupujícího a stejně tak i na snížení provize realitních kanceláří. Dobrou zprávou ovšem je, že s úbytkem poptávky začínají realitní kanceláře zlepšovat svůj servis a kvalitu poskytovaných služeb.

 

Jitka Vrbová

odebírat zprávy