Je realitní kancelář v centru stále nesporná výhoda?

Je realitní kancelář v centru stále nesporná výhoda?

27.2.2015 - Je v dnešní době, kdy se zájemci o nákup nebo prodej nemovitosti stále více orientují na internetové servery, stále ještě v kurzu sídlo realitní kanceláře situované do centra města? Není to spíš hra na prestiž, když se ze srdcí měst lidé vytrácejí a stahují se spíše do obchodních center?

Podle oslovených odborníků ne. V centrech je prý stále vysoký potenciál zákazníků. Na druhou stranu prý dnes klienti nehledají prostory, ale osvědčené a prověřené osobnosti. "V každém centru je většinou problém s parkováním, ale jinak vidím jen výhody. Také proto naše realitka sídlí přímo uprostřed Brna," uvedl Lukáš Heger, majitel brněnské společnosti I.E.T. reality. Důležitou roli podle něj hraje městská doprava. "V blízkosti je nádraží, centrem jezdí tramvaje a lidé přirozeně proudí kolem. Kolem realitní kanceláře denně projde až 34 tisíc lidí a tomu se nákupní centra nevyrovnají. Navíc se tam nedá, na rozdíl od náměstí, vytvořit strhující atmosféra například při koncertech, proto se lidé budou do středu města vydávat i nadále. I když vím, že například v Ostravě to tak nefunguje, po zrušení dopravy přes hlavní nádraží centrum utrpělo," doplňuje Lukáš Heger. Podobně to vidí Marek Novotný z olomoucké společnosti Dachi. "Centrum stále kumuluje zajímavý potenciál. Lidé tudy procházejí cestou z práce nebo se jdou jen tak podívat, myslím, že jen tak dvě procenta zákazníků se centru zásadně vyhýbají a raději si smluví schůzku mimo něj. Napadá mě zajímavý postřeh – největší realitní kanceláře z hlediska četnosti nabídek na trhu mají sídlo v samém centru, zejména v krajských městech, to asi něco znamená. A ještě něco - do středu města je to ze všech stran stejně daleko, ale když budu mít realitku na okraji města, budu pro někoho blíže, ale pro jiného nepříjemně daleko," vypočítává výhody Marek Novotný.

Jiný názor měl z oslovených odborníků jen Tomáš Kučera, ředitel vzdělávacího institutu Chytrý makléř. "Realitní trh prochází neustálým vývojem. A to i v umístění kanceláře. Ještě v roce 2008 mělo jednoznačný ekonomický smysl, aby byla kancelář na frekventovaném místě s výlohou a vchodem z ulice. Lidé přicházeli do kanceláře jako do obchodu a kancelář tak získávala klienty, tedy prodeje. Dnes je situace jiná. Samozřejmě je prestižnější, má-li realitní kancelář takovéto prostory, ale dnes již není běžné, že klient takzvaně přichází z ulice. Pro dobrou realitní kancelář, která má prostory na kraji města ve 4. patře, není konkurencí špatná realitní kancelář s výlohou a vchodem na náměstí,“ míní Tomáš Kučera. Klienti podle něj dnes vyhledávají kvalitu a nejčastěji makléře – osobnost, se kterou má on či někdo v jeho okolí osobní zkušenost. „Toto nepředčí žádné sebevíc lukrativní prostory. Realitní byznys je o lidech, ne o místě podnikání," uzavírá Kučera.

Petr Vitásek

odebírat zprávy