Jak postupovat při výběru realitní kanceláře?

Jak postupovat při výběru realitní kanceláře?

23.11.2016 - Udělat jedno z největších životních rozhodnutí, vyhledat vysněnou nemovitost, kontaktovat realitního makléře, jít na prohlídku a podepsat kupní smlouvu. Tyto základní kroky nejsou již mnoho let jedinými, které je potřeba při řešení koupě nového bytu, rodinného domu či pozemku absolvovat. Klienti jsou mnohem náročnější než před několika lety a realitní makléři si to velmi dobře uvědomují. Jak ale neudělat při výběru chybu?

Základem jsou reference
"Za zeptání nic nedáš," říkaly už naše babičky, a měly pravdu. Zeptat se na spokojenost se službami je asi to nejjednodušší, čím lze při výběru realitní kanceláře začít. Snad každý má ve svém okolí někoho, kdo v nedávné době kupoval nebo pronajímal nemovitost. A zeptat se jej, může být první krok k výběru vhodné realitní kanceláře. Čím více referencí získáte, tím lépe. A pokud byste dostali doporučení na více realitních kanceláří, tak nezoufejte, třeba vám pomůže některý z následujících tipů, jak vybrat pro vás tu nejvhodnější.

Zkušenosti
I ta nejlepší reference ovšem ještě neznamená, že jsme narazili na zkušeného realitního makléře. Zeptejte se tedy, jak dlouho na realitním trhu působí, jaké realizoval obchody, popřípadě jak dobře se orientuje v oblasti, ve které se nachází vaše nemovitost. Existuje nespočet realitních kanceláří, které se specializují buď na danou oblast, popřípadě na daný typ nemovitosti. Najít můžete např. profesionály zaměřené na pozemky, komerční objekty nebo chaty a chalupy. Stejně jak na rodinné domy či byty. Samotnou kategorií jsou luxusní nemovitosti. Čím více se bude daný makléř orientovat v oblasti, která vás zajímá, tím lépe. 

Kvalitní prezentace nemovitostí
Již samotná prezentace nemovitosti poví mnohé o dané realitní kanceláři. Makléři, kteří dělají pro své klienty maximum, již neřeší pouze podpis zprostředkovatelské smlouvy s prodávajícím, ale pečlivě se věnují také samotné nemovitosti. V první řadě se snaží zjistit co nejvíc informací, tak aby byli připraveni na případné dotazy budoucích zájemců. Následně přistupují k podrobné prohlídce nemovitosti. Mnozí prochází nejen neobydlené prostory (sklepy, půda, garáž…), ale pokud si nejsou jisty např. stavem zdiva, tak se dívají za skříně či jiná zákoutí, která mohou skrývat nečekaná překvapení. Na závěr pak přistupují k pořízení fotografií, popřípadě video dokumentace. Doby, kdy stačilo proběhnout nemovitosti jen se starším mobilním telefonem a nafotit pár snímků, jsou dávno pryč. Kvalitní fotoaparát patří snad do povinné výbavy téměř každého makléře. Stejně tak by měl makléř znát základní postupy, jak se nemovitosti fotí. Bohužel, stále můžeme v nabídkách některých kanceláří vidět nekvalitně nafocené nemovitosti. Pokud aktuálně řešíte prodej své nemovitosti a nevíte kterému realitnímu makléři ji svěřit, kromě referencí od jeho bývalých klientů si můžeme nechat ukázat prezentace nemovitostí, které prodával před vámi. Možná budete překvapeni.

Financování a pojištění nemovitosti
Mnohem častěji než dříve, se realitní makléři setkávají s klienty, kteří očekávají více, než jen prohlídku samotné nemovitosti. Často požadují také pomoc při řešení financování svého nového bydlení. Pokud se v realitní kanceláři nenachází specialista na hypotéky, popřípadě úvěry ze stavebního spoření, měl by být makléř schopen sjednat schůzku s odborníkem na tuto problematiku. Ukázat prstem směrem k oknu, na nejbližší banku, už nestačí. Klienti jsou stále náročnější a očekávají tedy plný servis i v oblasti financování. Stejně tak by měl makléř umět poradit, popřípadě sjednat schůzku se specialistou na pojištění nemovitosti, pokud o tento typ produktu projeví klient zájem.

Daně
Při nákupu nemovitosti je potřeba vyhotovit daňové přiznání. Zkušený realitní makléř má ve většině případů již předpřipravené daňové přiznání, které s klientem projde a doplní chybějící informace, tak jak to požaduje Finanční správa České republiky. Nic nebrání také tomu, aby makléř kompletní daňové přiznání odevzdal na příslušném finančním úřadu. Nedílnou součástí realitního obchodu jsou také informace, které by měl makléř klientovi ve vztahu k daním sdělit (kdo platí daň z nabytí nemovitosti, v jaké výši je tato daň, kdy je potřeba uhradit také daň ze zisku, jaké jsou lhůty apod.).

Znalecké posudky a Průkazy energetické náročnosti budovy
Snad každá realitní kancelář disponuje kontaktem na znalce nemovitostí. Většinou stačí předat kontakt na klienta a ten se následně s odborníkem na posudky nemovitosti spojí a domluví prohlídku. Samozřejmě, i v tomto případě platí, že může klient realitní kanceláře oslovit kohokoliv, pokud si ovšem neví rady, realitní makléř by měl vědět koho doporučit.

Právní záležitosti
Jedním z nejdůležitějších kroků, při změně vlastníka nemovitosti, je vyřešení všech právních náležitostí. Nejde ovšem pouze o realizaci rezervačních smluv, smluv o smlouvách budoucích a smluv kupních. V mnoha případě je třeba správně vyřešit také věcná břemena, zástavní práva apod. Málokterý kupující či prodávající trvá na platbě z účtu kupujícího na účet prodávajícího. Ve většině případů jde o nemalé peníze, proto je již téměř samozřejmostí úhrada kupních cen pomocí advokátních či notářských úschov. Jde o další oblast, ve které by měl realitní makléř udělat maximum pro ochranu nejen kupujícího, ale také prodávajícího. I zde ovšem platí, že je potřeba vše pečlivě prostudovat a není nic neobvyklého, když je na obchodním jednání přítomen nejen právní zástupce realitní kanceláře, ale také právní zástupce kupujícího a prodávajícího.

Nabídka realitních kanceláří, působících v České republice, je nepřeberná. Vybírat můžete z menších rodinných až po velké, mající síť poboček na celém území republiky. Ať už se rozhodnete jakkoliv, vždy pečlivě zvažte, kterému realitnímu makléři svoji nemovitost svěříte. Nezapomínejte na reference a případně i rozsah služeb, vždyť jde o vaše peníze.

    

Lucie Mazáčová

odebírat zprávy